KermerKontor (+46) (0)70-650 92 66

Om företaget

Företaget startades i november 1989 på så sätt att en återförsäljare för Goldenprodukter introducerade oss som återförsäljare av produkterna. Vi bestämde oss för att starta ett eget företag och sälja dessa produkter vilket ju pågår fortfarande.

Det ena gav det andra

En av produkterna hette Fantastik. Det var en golvpolish som Golden hade. En fantastisk produkt som genom en polymerkemi bildade en stark hinna där det applicerades. Det var ju meningen att det skulle ligga på golvet, men har använts till väggar som skall tätas och under bilar etcetera. Ett större företag i Falköping beställde produkten men senare också arbetet att applicera det på golvet. Lokalerna bestod av möblerade rum så det var besvärligt. Jag åtog mig det och städade alla lokalerna med handredskap första året. Köpte en skurmaskin till andra året. Köpte en vattendammsugare till tredje året och en städvagn till fjärde året. Så dessa redskap finns kvar i tjänst än.

För att driva företag måste man ju sköta sin bokföring. En dator köptes in och till den ett bokföringsprogram. Kostnaden över 54000 kronor behövde ju fördelas på flera intäkter så jag läste bokföring på högskolan i Skövde och började sedan bokföra åt andra. Bokföringen pågår fortfarande för fler än mitt eget behov och har växt till kunskaper om myndighetskontakter, ansökningshandlingar i olika ärenden samt lösningar när det kör ihop sig så man måste läsa lagparagrafer för att lösa situationen.

Genom egna erfarenhet så behövdes det en bouppteckning. Genom kortkurser och en av mina bokföringskunders behov så startades det med bouppteckningar i början på 2000-talet. Detta pågår nu mer än någonsin och det är ett mycket intressant uppdrag.

Ett företag i Falköping som kände mig genom att jag var aktiv som försäljare åt ett känt försäkringsbolag gjorde en koppling mellan detta och att jag städade och att jag kunde lära mig att sanera skadedjur. Jag fick uppdrag av honom där han under ett år åkte med och lärde upp mig att sanera skadedjur. Jag fick även uppdrag att sanera skadedjur i lägenheter där någon legat död under lång tid. Djuren kröp i väggarna, liksafter hade runnit ner i golvbetongen och stanken var outhärdlig. Att få kunskap om hur detta kan saneras är en merit.

Skadedjurssanering blev också vanligt under de fem år som jag höll på. Skydd mot råttor och möss. Sanering av hästmyror under flera år. Myror som stackmyror och svart tuvmyra och röd tuvmyra (svartmyror och pissmyror i folkmun) och även ovanligare sorter, brödbaggar och en hög med andra skalbaggar och dess larver. Husbocken är en av larverna som gör stor skada. Flygande djur som fåglar och mal av olika slag. Inne på utrymmen som under hus, på vindar, i förråd, i lager, i kyrktorn, under hus ovan vatten. Ja, listan kan göras lång och det är roligt att ha erfarenheten i bagaget.

Vad åtar vi oss idag

  • I första hand är det bokföringens alla nyanser för småföretagare som utförs.
  • I andra hand är det bouppteckningar för privatpersoner med eller utan företag i bagaget.
  • Då det förekommer att det behövs mallar både på svenska och engelska så förekommer det en hel del att ta fram nya sådana framförallt för MS Word.
  • Att tillverka webbsidor har också ökat på lite. Jag har tillverkat denna webbsida själv men även till:
    • närradioföreningen i Götene Närradion,
    • Kinneskogens Båtklubb Kinneskogens Båtklubb,
    • R. Ströms Stengravering R. Ströms Stengravering i Lidköping.
    • Sedan våra privata sidor och lite kompisars privata sidor.
  • Städmaskinerna står mest stilla nu men skulle det dyka upp ett jobb där beställaren vill ha det riktigt rent så är jag mannen för det. Är det sedan i kombination med ett dödsfall där djuren kryper så har jag flera års erfarenhet av sådana städningar. Då det finns flera bolag i Götene som bara städar hänvisar jag dock i första hand till dem.
  • Skadedjurssanering i Götene efter överenskommelse.
  • Boutredningsman kallas det om man som dödsbodelägare ber skatteverket och därmed tingsrätten om hjälp i ett bouppteckningsärende där dödsboet lämnar hela arbetet till utredningmannen.

    Är dödsbodelägarna överens om att ta in hjälp för att reda ut dödsboet så kan min tjänst vara till hjälp istället för en domstolsdom. En fullmakt är allt som krävs. Kostnaden är avsevärt mindre än för advokathjälp.

Kläderna gör mannen ;-)